Gå til hovedindhold
14-08-2023LBF Orienterer

LBF Orienterer 957: Indberetning til Huslejeregister af tilskud fra puljen til boligsøgende med et akut boligbehov og en lav betalingsevne

I Huslejeregistret skal de boliger, som har fået eller får tilskud til midlertidig nedsættelse af huslejen have indberettet den reducerede husleje. For at Udbetaling Danmark kan modtage oplysninger om den midlertidige nedsatte husleje per bolig skal det registreres i Huslejeregisteret.

Landsbyggefonden opfordrer til, at huslejenedsættelsen indberettes i Huslejeregistret som en ”Tilbagebetaling” (udgiftstype 11) og med f.eks. følgeteksten ”Huslejereduktion”.

Generelt om puljen til boligsøgende med et akut boligbehov og en lav betalingsevne

Den statslige pulje til midlertidigt tilskud til nedsættelse af huslejen i almene familieboliger til boligsøgende med et akut boligbehov og en lav betalingsevne skal være med til at reducere antallet af borgere i hjemløshed og bidrage til at gøre op med langvarig hjemløshed.

Social- og Boligstyrelsen administrerer den statslige pulje, og har informeret de ansøgende kommuner om tilsagn. Herefter har kommunalbestyrelsen sendt beslutning om tilsagn vedrørende huslejetilskud til Udbetaling Danmark med oplysninger om hver bolig med huslejenedsættelse samt hvornår udlejningen er påbegyndt/påbegyndes. Tilskuddet til nedsættelse af huslejen udbetaler Udbetaling Danmark direkte til boligorganisationen.

Håndtering af indberetning til Huslejeregistret

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Administrationscentret, Martin Jokumsen på 3376 2145 eller Merete Jørning på 3376 2182.